Heb je enig idee hoeveel je uitgeeft aan abonnementen per maand? De waarheid is dat je waarschijnlijk veel meer betaalt dan je denkt. Het is moeilijk om alle abonnementen bij te houden en de automatische factureringssystemen en algemene voorwaarden van elke provider maken het er ook niet eenvoudiger op. Laten we eens kijken hoe we verschillende categorieën van veelvoorkomende abonnementen kunnen opzeggen.
# 1 Smart-Phone / Device-abonnementen
Het is gemakkelijker om abonnementen te vergeten die zijn gemaakt via telefoon-apps. Dit zijn abonnementen vanaf apparaten via de Play Store of iOS App Store. Het mooie van deze abonnementen is dat Google en Apple de betalingen van jouw rekening (en) bijhouden.
Voor Android: tik op het ‘Play Store’ -pictogram op jouw device. Tik in de linkerbovenhoek op het ‘Menu’ (pictogram met drie horizontale lijnen). Dit brengt je naar een scherm waar je het specifieke ‘Account’ kunt kiezen waarover je zorgen over de maandelijkse kosten maakt. Tik op ‘Abonnementen’ om een lijst te zien van alle services waarvoor je betaalt. Vanaf hier kun je elke service annuleren die je niet langer nodig hebt. Raadpleeg Google-ondersteuning voor meer informatie.
Voor Apple gebruikers: open ‘Instellingen’ en kies je naam om in de ‘iTunes & App Store’ te komen. Tik op jouw ‘Apple ID’ link gevolgd door ‘Bekijk Apple ID’ en vervolgens ‘Abonnementen’. Open vanuit dit scherm het betreffende abonnement en tik op §‘Abonnement opzeggen’. Houd er rekening mee dat zodra je opzegt, het abonnement stopt na de huidige betalingscyclus. Ga naar Apple-ondersteuning voor meer informatie over het beheren van abonnementen op verschillende iOS-apparaten.
# 2 E-mail en handmatige abonnementen
Niet alle abonnementen zijn afkomstig uit appstores. Het is gemakkelijk om een aantal vergeten abonnementen op jouw computer terug te vinden die je mogelijk al jaren geleden hebt afgesloten. Hetzelfde geldt voor handmatig ingevulde abonnementen in het winkelcentrum, op straat, op beurzen, etc. Het is mogelijk dat de abonnements meldingen als spam-mail komen (laten we eerlijk zijn, die lees je nooit).
De beste aanpak is om in jouw e-mails te zoeken naar abonnementen. Annuleer de abonnementen door een e-mail te sturen naar de serviceproviders. Als dit ongrijpbaar blijkt, neem dan jouw bankafschriften door en ga 12 maanden terug. Let op regelmatige abonnementen die je bent vergeten of die frauduleus zijn. Annuleer ze via overeenkomstige websites of door een e-mail te sturen naar de respectieve bedrijven.
Is er een gemakkelijkere manier om abonnementen op te zeggen?
Het doornemen van bankgegevens die al dan niet abonnementen bevatten, klinkt helemaal niet interessant. Abonnementen op slimme apparaten zijn nog moeilijker bij te houden; jouw kinderen kunnen af en toe op een nieuwe tikken of in-app-aankopen doen. Dus is er een gemakkelijke manier om dit te doen? Ja dat is er…
# 3 Gebruik tools voor het volgen van abonnementen
Dit zijn apps en online tools die jouw financiële uitgaven in realtime bijhouden. Ze werken door jouw bankgegevens te doorzoeken en een lijst met services te bieden die van jouw rekening (en) worden afgeschreven.Je kan zo simpelweg de vriendenloterij opzeggen of de bankgiro loterij opzeggen.
Hopelijk heeft deze blog geholpen om de maandelijkse kosten lager te maken voor jouw.
Recente reacties